Sunday, March 09, 2014

Pesawat MAS Hilang, IQ Pun Hilang

Kali ni kena tulis balik dalam BM....

Siapa yang tak rasa gelisah bila dapat tahu penerbangan MH370 dari KL ke Beijing dilaporkan hilang dalam penerbangan? Dan macam biasa, media sosial penuh dengan spekulasi dan ulasan mengenai insiden ini. Ramai yang mengharapkan semuanya berakhir dengan selamat. Tapi ramai juga yang kerjanya tak ada lain selain mengutuk, memerli dan mengeji. Setakat masa aku menulis ni, bukan sahaja pesawat masih hilang, tapi aku tengok IQ ada beberapa orang rakyat kita pun turut  'hilang'. Mana taknya kalau keluar komen2 macam ni:

"Vietnam dan China dah gerakkan rescue mereka, kita masih terkebil-kebil" [post FB, dibuat jam 8.00 malam 8/3/14 sedangkan masa tu pesawat2 TUDM dan APMM dah lama berada di udara]

"Singapore dah hantar kapal selam, mana pergi kapal selam kita?' [Singapore hantar kapal selam penyelamat aka rescue submarine aka Deep Submergence Rescue Vessel BUKAN kapal selam tempur...kalau RSN hantar kapal selam kelas Archer atau Challenger diaorang, baru la boleh nak persoal.....kasi paham dan bezakan dulu jenis kapal selam ya?

"Kapal selam Malaysia guna diesel...takleh selam lama-lama. Singapore beli harga sama tapi guna enjin nuklear, sekali isi tunggu 10 tahun baru isi baru, lepas dalam air sampai 3 bulan..." [Hamba Allah ni, gaya dia cakap, dia tahu konsep nuclear fuel untuk kapal tapi takat tu aje la...SSK Singapore tetap berenjin diesel, yang bezanya diaorang ada AIPS, jadi boleh submerged lebih lama...tu pun dalam 2 minggu je)

Tu contoh aje tu, banyak lagi!

No comments: