Phishing Blues
I recently found this complaint somewhere in the Net:
"Baru-baru
ini saya dikejutkan dengan kehilangan sejumlah wang di akaun Maybank
saya secara tiba-tiba. Ini terjadi apabila tiba-tiba saya mendapat sms
yang sejumlah wang saya ditransfer ke akaun yang tidak dikenali. Dengan
itu, saya terus menelefon bank dan mengarahkan agar akaun saya
disekat,saya juga telah membuat laporan polis pada masa yang sama.
Semua
salinan telahpun saya beri kepada Maybank untuk tujuan siasatan.
Malangnya, pihak Maybank tidak mahu bertanggungjawab diatas kehilangan
duit saya dan menganggap itu kecuaian dari saya sendiri. Saya berasa
amat kecewa. Buat pengetahuan semua, rupa-rupanya bukan saya seorang
sahaja yang menjadi mangsa keadaan ini, ramai lagi yang hilang duit di
dalam akaun Maybank yang dibuat melalui email menyatakan agar pelanggan
mengemaskinikan akaun masing-masing. Kebanyakan rakan-rakan yang
mengalami nasib malang yang sama terdiri dari pekerja awam.
Persoalannya,
dimanakah tanggungjawab Maybank diatas kehilangan duit pelanggan yang
menyimpan duit di bank mereka? Yang saya pelik ini terjadi hanya di bank
Maybank bukan di akaun-akaun lain. Diamanakah yang dikatakan sistem
keselamatan yang konon-kononnya terlalu bagus oleh Maybank? Berapa ramai
lagi yang akan jadi mangsa selepas ini? Saya tidak faham mengapa
Maybank mengambil ringan masalah pelanggan dan enggan bertanggungjawab.
Inikah yang dikatakan “customer always right”?
Pada
pendapat saya, Maybank2u Online memang tidak selamat untuk digunakan
kerana senang-senang penggodam haram masuk dan mencuri duit pelanggan
dan Maybank tidak sama sekali tidak bertanggungjawab! Kenapa setelah
ramai yang menjadi mangsa Maybank masih berdiam diri tanpa apa-apa
tindakan membaikpulih sistem mereka? Adakah mereka memang langsung tidak
pedulikan aduan pelanggan dan hanya mengutamakan keuntungan
semata mata?"
Maybank, and just about every other banks have issued warnings to their customers NOT to respond to e-mails from sites masquerading as theirs asking customers to 'update' their accounts by inputting their password, login and/or account number. Known as phishing, such scams have swindled many. Reading the complaint above, I'm quite amazed that there are still people who were conned, despite warnings given by the banks themselves and through the media. She even complained about the security of Maybank2U website. Well, lady, even the best anti-intruder system is worthless if you power the system down, allowing just about everybody access into your compound! The loss of her (and others') money is not because some hacker managed to bypass Maybank's security system, but because he had been given the 'keys' by the owner themselves! Of course Maybank won't accept responsibility! 'Only at Maybank' ma'am? Heck, even I have received e-mails from 'Bank Islam' and other banks which have internet banking facility.
So, what did I do with those e-mails? I deleted them of course. But since I do not have a Maybank2U account, I feel it was safe to type f**k_off as my login and a**hole as my password.....
2 comments:
"type f**k_off as my login and a**hole as my password....."
gimme five bro.. i did the same to.. and you know what? the so called ebanking system accepted it & even said thank you.. hahahahaaa
mz@mymil
ahaha kes ni salah pompuan tu dan bukan salah maybank.. dia bagi info peribadi dan no akaun kat sorang lelaki ni yang ajak dia masuk MLM tipu.. ala ala nigerian scam
Post a Comment