Thursday, June 22, 2006

ASTROS dan PT-91

Tak sangka 36 biji pelancar roket ini akan membuat forumner di board negeri ‘titik merah’ tak senang duduk. Bila TD mendapatkan sistem ni dari Brazil beberapa tahun lepas, forumner kat sana kecoh membicarakan hal ini. Ada yang kata abis la negara mereka. Tak kurang juga yang memperkecil-kecilkan perolehan tersebut. Ada yang buat ‘perancangan’, macam mana nak atasi ‘masalah’ ni. Ada yang kata sistem ni tak tepat berbanding artileri mereka (dan lupa TD pun ada artileri tiub (meriam)). Dan yang paling best, kata Malaysia tak guna dapatkan persenjataan tersebut sebab syarikat pengeluar dah bangkrap!

Sama juga ceritanya bila PT-91M dibeli. Maka ramai la forumner mereka (kebanyakannya budak National Service) yang memperlekehkan MBT tersebut. Mudah musnah la macam T-72 Iraq (yang sama kerangka dengan PT-91M), boleh terlekat kat lumpur la, Apache depa boleh kitai free-free la, AMX-13 depa boleh ‘run rings around’ la. Tapi bila sebiji PT-91M dibawa ke Putrajaya untuk perarakan Hari Merdeka tahun lepas, aku dengar cerita ramai ‘pengunjung’ merayu-rayu nak ambil gambar tank tersebut, terutama bahagian dalaman. Heh, mana boleh bagi….media tempatan pun takleh tengok isi perut PT-91M tu, inikan pula pengunjung yang kelihatan macam 'orang luar' dan tak ketahuan latar belakang.

Yang gelakkan PT-91 tahun lepas tu ada gak..katanya ‘not ready’ la, ‘driven secretly by a Polish’ la, ‘brought specially for National Day’ la…hmmm korang pandang rendah ye…dan satu lagi, tank nan sebiji tu memang dihantar ke Malaysia untuk ‘tropical trials’ pulak, bukan semata-mata nak tayang masa Perarakan. Dasar kiasu!

No comments: