Thursday, March 29, 2012

Phishing Blues

I recently found this complaint somewhere in the Net:


"Baru-baru ini saya dikejutkan dengan kehilangan sejumlah wang di akaun Maybank saya secara tiba-tiba. Ini terjadi apabila tiba-tiba saya mendapat sms yang sejumlah wang saya ditransfer ke akaun yang tidak dikenali. Dengan itu, saya terus menelefon bank dan mengarahkan agar akaun saya disekat,saya juga telah membuat laporan polis pada masa yang sama.

Semua salinan telahpun saya beri kepada Maybank untuk tujuan siasatan. Malangnya, pihak Maybank tidak mahu bertanggungjawab diatas kehilangan duit saya dan menganggap itu kecuaian dari saya sendiri. Saya berasa amat kecewa. Buat pengetahuan semua, rupa-rupanya bukan saya seorang sahaja yang menjadi mangsa keadaan ini, ramai lagi yang hilang duit di dalam akaun Maybank yang dibuat melalui email menyatakan agar pelanggan mengemaskinikan akaun masing-masing. Kebanyakan rakan-rakan yang mengalami nasib malang yang sama terdiri dari pekerja awam.

Persoalannya, dimanakah tanggungjawab Maybank diatas kehilangan duit pelanggan yang menyimpan duit di bank mereka? Yang saya pelik ini terjadi hanya di bank Maybank bukan di akaun-akaun lain. Diamanakah yang dikatakan sistem keselamatan yang konon-kononnya terlalu bagus oleh Maybank? Berapa ramai lagi yang akan jadi mangsa selepas ini? Saya tidak faham mengapa Maybank mengambil ringan masalah pelanggan dan enggan bertanggungjawab.

Inikah yang dikatakan “customer always right”?

Pada pendapat saya, Maybank2u Online memang tidak selamat untuk digunakan kerana senang-senang penggodam haram masuk dan mencuri duit pelanggan dan Maybank tidak sama sekali tidak bertanggungjawab! Kenapa setelah ramai yang menjadi mangsa Maybank masih berdiam diri tanpa apa-apa tindakan membaikpulih sistem mereka? Adakah mereka memang langsung tidak pedulikan aduan pelanggan dan hanya mengutamakan keuntungan semata  mata?"

 Maybank, and just about every other banks have issued warnings to their customers NOT to respond to e-mails  from sites masquerading as theirs asking customers to 'update' their accounts by inputting their password, login and/or account number. Known as phishing, such scams have swindled many. Reading the complaint above, I'm quite amazed that there are still people who were conned, despite warnings given by the banks themselves and through the media. She even complained about the security of Maybank2U website. Well, lady, even the best anti-intruder system is worthless if you power the system down, allowing just about everybody access into your compound! The loss of her (and others') money is not because some hacker managed to bypass Maybank's security system, but because he had been given the 'keys' by the owner themselves! Of course Maybank won't accept responsibility! 'Only at Maybank' ma'am? Heck, even I have received e-mails from 'Bank Islam' and other banks which have internet banking facility.

So, what did I do with those e-mails? I deleted them of course. But since I do not have a Maybank2U account, I feel it was safe to type f**k_off as my login and a**hole as my password.....